Facebook Fever

Monday, February 9, 2009

gunung angsi menggamit 1001 misteri


seawal jam 3ptg kami mula mgorak langkah memasang misi dgn mnaiki bas ukm ke hutan lipur ulu bendul.. dan sesampainya disana, kami mendirikan khemah dan menyediakan santapan di malam hari sekadar mengisi perut..memndgkan catuan makanan tpaksa dibuat..inilah dia survivor!!

keesokan harinya, jam 8.30 pagi kami bersedia memulkn pendakian. seramai 71 org ahli upsm dan beberapa guider turut bsama bagi mbntu perjalanan di dalam hutan.. yg misteri..

tatkala sampainya ke tapak gunung angsi, aku sudah mula merasakan semngat untuk mnwn puncak angsi..bbekalkan pglamn gunung ledang yg sdikit,,aku mmberanikan diri untuk melihat keindahan ciptaan Tuhan dari puncak..



tapi,,lagkah ku dan adik beradik ku tsangkut di pertengahn jalan dan tpaksa bpatah balek.. memg aku ade merasakan sesuatu sepnjg sesatnya dlm hutan yg masih dara lagi ni.. aku sndiri 3kali hampir tkena ranting kayu yg jatuh dari atas.. mgucap panjang aku ketika itu. thenti langkahku seketika,, apabila aku berfikir adakah aku takbur?? adakah aku mlggar peraturan hutan?? adakah disbbkan dosa aku yg lampau, Allah ingin menunjukkan aku balasan? atau adakah sudah tiba ajalku di balik rimbunan pohon2 yg redup?? akalku mula bertanya,, terdiam aku.. kmudian pelik!!! apabila melihat bbrapa pokok getah tegak bdiri di dalam gunung???aku keliru... kdgran seperti pokok tumbang turut menakutkan aku..tp, aku teruskan jua..

beg yg diisi berat dgn air mula kehabisan.. yg tinggal hanya 2 bungkus maggie mentah yg aku bawa sndiri dari ukm..aku mula kelapran sejak berpatah balik.. mujur oreo yg aku bekalkan di dlm beg, aku keluarkan untuk di mkn bsama adik bradik aku yh lain..krn aku tahu mereka juga kpnatan seperti aku dn plukan tnaga untuk mnyambung pjalanan ke puncak setelah sesat!!

setelah solat kami mula bergerak mdaki ke puncak.. tetapi,, bbrapa org tpaksa mgalah kepenatan dan tpaksa berhenti spruh jalan.. ketika itu, wlpun moral aku sudah hampir kepenghujung, mujur timbul smgt baru utk trus mendaki.. krn aku yakin aku bukan PENGALAH!!!

langkah demi langkah aku teruskan. wlpun sudah 2jam mndaki.. kaki yg mula mgigil, nafasku mula tsangkut2, dan bdnku pula sudah smkin longlai.. tp,, ketika itu... aku mula pasrah dan bhenti seketika u aku naikkan smgt aku yg smkin pudar..

tiba2 aku tlihat roy,, my ex room mate yg masih bsmagat u trus mnyahut cabaran ini.. ktika itu, aku mrasakan roh smgt juang yg roy tunjukkan seolah2 mresap kedlm jiwa aku.. dan kemudian aku mula mgangkat kaki mmberanikan diri..wlpun kurang bmaya..

kaki yg kupaksa u melgkah, dgn ketiadaan bekalan air dan mata yg kepenatan.. aku bjaya sampai ke puncak.. terus jatuh tertiarap kat tapak gunung memejamkan mata.. seketika..
kmudian bbekalkan 2bungkus maggie g aku bwa,, aku kongsi beramai2.. sbgai bkalan sblm turun ke tapak khemah..

cuaca di puncak smkin sejuk.. dan kami masih menunggu adek bradek yg lain utk smpi dipuncak.. tp malangnya bbrapa org tsangkut dptghan jalan.. krn cbran yg sukar dan keadaan tidak mengizinkan.. wlpun x smpi tp smgt ke puncak ttp smpai.. syabas buat pzah, napi n shakeer!!!

jam 8.30 mlm kami mula menuruni dari puncak dlm keadaan yg sejuk dan ketakutan.. mujur aku tjumpe air sungai.. mghilangkan dahaga seketika.. shinggalah jam 4.30pagi kami tiba di tapak khemah dan berehat secukupnya!!! slepas brehat, srapan dan mgemas p' alatan, kami pulang ke ukm dengan mood "LETIH". inilah dia pglaman mndaki gunung yg xkan aku lupakan... smoga pglaman ini akan ku bw bsama ke pendakian kinabalu on mei nanti..amin...

1 comment:

  1. persiapan yg lgkap tiada.mknn dan minuman .dan anda bergerak melagkah waktu senja..yg sepatutny tidak brlaku..kalo nk bergerak elok lah lepas magrib..atau pagi2..atau waktu yg sesuai bkn keadaan merangkak senja..bahaya..

    ReplyDelete